Twee op de drie Belgische kmo’s hebben op zijn minst één openstaande betrekking. Bijna alle kmo’s hebben het moeilijk om geschikte nieuwe medewerkers te vinden. Als redenen voor die moeizame invuloefening verwijzen de zaakvoerders naar een gebrek aan kwalificatie en motivatie bij de sollicitanten (51%), de schaarste op de arbeidsmarkt (48%) en de hogere eisen van de kandidaten (38%). Die gegevens vallen op in de enquête die HDP Diensten voor Ondernemers hield bij nagenoeg 800 bedrijfsleiders en HR-medewerkers van kmo’s. De HR-dienstverlener peilde naar de positionering van de kmo’s als werkgever. Er schuilen wel meer markante resultaten in de enquête. Over de rekruteringskanalen van kmo’s, bijvoorbeeld. De ondernemingen doen traditioneel een beroep op kranten, internetsites en instanties als VDAB, uitzendkantoren en hun relaties. 65% van de respondenten vindt dat de klassieke rekruteringsmethoden (kranten en inmiddels ook internet) volstaan. Een vreemde zaak is dat: de ondernemingen vinden maar moeilijk kandidaten, maar...