Robaco, een toeleveringsbedrijf voor de houtverwerkende nijverheid, is een derde-generatie-familiebedrijf uit West-Vlaanderen. Naast het overdrachtsproces van de tweede naar de derde generatie, onderging de kleine kmo ook een strategische koerswijziging waarbij een optimale dienstverlening aan de klanten op de eerste plaats komt. Vooral de strategische koerswijziging heeft een impact op de dertien medewerkers. “Onze strategie van ‘customer intimacy’ betekent een andere manier van aanpakken. Van onze medewerkers verwachten we dat ze autonomer werken en meer verantwoordelijkheid opnemen en te werk gaan alsof ze voor hun eigen bedrijf werken”, verklaart Bruno Vermote, de huidige zaakvoerder van Robaco. Samen met zijn zus vormt hij de derde generatie die het bedrijf verder wil laten groeien. Meer verantwoordelijkheid en meer autonomie, hoe begin je eraan? Medewerkers aansporen om meer verantwoordelijkheid op te nemen en autonomer te werken, blijkt evenwel een moeizaam proces en botst soms op weerstand. “Eerst en vooral omdat het een stijlbreuk is...