Essentie ■ Onder invloed van de crisis besteden bedrijven (nog) meer aandacht aan het ondersteunen en ontwikkelen van hun medewerkers. ■ Een kostenefficiëntie-strategie is een verkeerde strategie in een dynamische marktomgeving en zeker in tijden van crisis. ■ Winnen gebeurt via innovatie. In april 2009 peilden UAMS, VDAB en HR Square naar de wijze waarop organisaties hun personeelsbeleid afstemmen op de huidige en komende conjunctuur. Tevens werd gekeken naar de organisatiecultuur en de flexibiliteit ervan. Jesse Segers en Peggy De Prins van de Universiteit Antwerpen Management School (UAMS) stelden de resultaten in primeur voor op het HR Square-seminarie ‘Snoeien of bloeien? – Creatief beleid in crisistijd’. Het onderzoek Wat is de rol van de bedrijfscultuur in tijden van crisis? Zo luidde het uitgangspunt van het onderzoek. Alles draaide rond de vraag: verwacht u een daling/stijging of geen verandering van de belangrijkste producten/diensten in 2009/2010 in vergelijking met 2008 voor de...