Geen grotere pleitbezorger van de HR-scorecard in België te vinden dan Joris Deconinck, HR-manager bij Ter Beke. Hij vertrekt wel uitdrukkelijk van de algemene balanced scorecard en kneedt die tot ze bruikbaar is voor HR-doeleinden: “Naast de missie moet je vooraf ook exact weten wie de klant voor HR is. Dat is zowel de medewerker als de organisatie. Tussen haakjes: bij een kritische reorganisatie primeert de organisatie onvermijdelijk op het individu. Vervolgens beschrijft men nauwgezet wat HR wil bereiken ten aanzien van de aandeelhouder (de financiële kant), de klanten, de interne processen en de opleiding.” Het voordeel is niet alleen een meetinstrument dat vele gegevens levert, maar ook een heel andere houding van de top ten opzichte van de HR-afdeling. Deconinck: “Vroeger werd gekeken naar de kosten van de personeelsafdeling. Nu evalueert de onderneming het gerealiseerde percentage van de doelstellingen of het variabel loon dat uit de balanced scorecard functiematrix...