Essentie ■ Wanneer de activiteiten geïntegreerd moeten worden, is niet alleen het integratiepotentieel belangrijk bij de keuze van de partner, maar ook de organisatiecultuur. ■ Om cultuurverschillen in kaart te brengen, is het goed te kijken naar de homogeniteit of heterogeniteit van het personeelsbestand, met betrekking tot ervaring binnen de sector én de organisatie. Fusies en overnames gebeuren vanuit verscheidene motieven, zoals een diversificatiestrategie, het zoeken naar schaalvoordelen of het verhogen van de marktmacht. Het ultieme doel is de marktwaarde van het bedrijf verhogen (Larsson & Finkelstein, 1999). De keuze van de partner is dan ook essentieel. Zowel synergie als complementariteit tussen de beide organisaties kan tot voordelen leiden (Larsson & Finkelstein, 1999). De realiteit toont echter aan dat synergie of complementariteit alleen onvoldoende garanties voor succes biedt. Recente studies besluiten dat het succes van een fusie of overname sterk afhangt van de manier waarop het integratieproces aangepakt en gemanaged...