Essentie ■ Organisaties moeten aandacht besteden aan de mate van vertrouwen in hun organisatie. ■ Vertrouwen leidt tot een beter werkklimaat, en een verhoogd sociaal en financieel kapitaal. ■ Er bestaan allerlei manieren om het vertrouwen te bevorderen of te herstellen, zoals open communicatie en het delegeren van controle. In een organisatie is er sprake van vertrouwen op drie niveaus: vertrouwen tussen collega’s onderling, vertrouwen in de organisatie of het topmanagement en vertrouwen in de directe leidinggevende. Vertrouwen in de direct leidinggevende heeft ook een invloed op het vertrouwen in de organisatie op zich, aangezien de werknemer de leidinggevende beschouwt als vertegenwoordiger van de organisatie (Konovsky, Pugh, 1994). Een veelgebruikte definitie van vertrouwen is deze van Mayer, Davis en Schoorman (1995: 712): “Vertrouwen is de bereidheid van iemand om zich kwetsbaar op te stellen voor de acties van een ander, gebaseerd op de verwachting dat de andere een bepaalde actie...
Menu