Welke leerprocessen ontstaan vanuit het werk zelf? Vanuit die invalshoek bekijkt de werkgroep ‘Werken en leren: voor elkaar gemaakt’ de werkomgeving. “Waar het in deze werkgroep dus níet over ging, zijn alle intentionele en door de HRD-functie geïnitieerde initiatieven om het leren op de werkplek te ondersteunen, structureren of organiseren”, preciseert Luk Dewulf, HRD-professional en actief in de werkgroep. Op basis van drie bedrijfsbezoeken werden de formele en vooral informele leermogelijkheden bij het werk onder de loep geschoven. Door aan te sluiten bij wat de werknemers in hun dagelijkse praktijk nodig hebben, is het immers gemakkelijker om ervoor te zorgen dat ‘leren’ ook resulteert in ‘kunnen’. Bij de voorbereiding van de werkbezoeken (bij een bankverzekeringskantoor, een multimediabedrijf en een chemisch productiebedrijf) werd voor het eerst gebruikgemaakt van de metafoor van de ‘brillen’. Dewulf legt uit: “Een bril is een metafoor voor het kijken vanuit één perspectief naar hoe een werkomgeving...