Laat twee zaken duidelijk zijn voor we van wal steken over het organiseren van welzijnsprogramma's. Primo: als werkgever moet u eerst en vooral uw wettelijke verantwoordelijkheden op het vlak van welzijn nakomen. Volgens de wet van 4 augustus 1996 en de uitvoeringsbesluiten van 1998 moeten acties rond welzijn op het werk verscheidene thema's omvatten: veiligheid, arbeidshygiëne, ergonomie, psychosociale belasting, bescherming van de gezondheid, milieu, verfraaiing van de werkplaatsen en bestrijding van geweld en van moreel en seksueel wangedrag. Techniek, arbeidsorganisatie, leefomstandigheden op het werk, sociale contacten en omgevingsfactoren worden eveneens ingebed in de preventieplanning en -uitvoering. Elke werkgever moet zich dus - naast de verplichting om de nodige medische onderzoeken te verrichten - schikken naar deze wettelijke bepalingen in het risicobeheer met een analyse en preventiemaatregelen. Deze verplichting geldt ongeacht het statuut van de werkgever (natuurlijke of rechtspersoon, NV, BVBA, vzw...), de omvang van de onderneming, de activiteitensector (vrij beroep,...