Na de sociale verkiezingen van 2016 stuurde de christelijke vakbond ACV een vragenlijst uit naar de bijna 12.000 verkozenen, met de bedoeling inzicht te krijgen in hun ervaringen. HIVA-onderzoeker Maarten Hermans leverde de wetenschappelijk onderbouw en analyseerde na afloop de 3200 ingevulde enquêtes. De resultaten zijn interessant voor de vakbonden, maar zeker ook voor HR-verantwoordelijken. Vier motivatiedimensies Bij de vraag waarom de ACV-mandatarissen zich kandidaat hadden gesteld, waren er twaalf mogelijke antwoorden. Na afloop kon Hermans die antwoorden in vier clusters onderbrengen. De eerste motivatiedimensie was 'competentie': medewerkers gaan het engagement aan om zelf bij te leren en meer over de onderneming te weten te komen. Een tweede cluster was gelinkt aan ‘personeelsbelangen’. Werknemers willen zich via hun deelname nuttig maken voor anderen of zijn van mening dat ze zich moeten organiseren om iets in het bedrijf te kunnen bereiken. “Een derde motivatiedimensie hebben we 'wortels' genoemd”, zegt Hermans. “Sommige...