Volgens onderzoek van de Britse Henley Business School is het gebruik van artificiële intelligentie op de werkvloer tegen 2030 volledig ingeburgerd. Een derde van de ondervraagde Britse werknemers kijken zelfs hoopvol uit naar hun AI-assistent. Die zal immers dagelijkse routineuze en tijdrovende administratieve taken kunnen overnemen. De onderzoekers schatten dat hierdoor er dagelijks zo’n drie-en-een half uur tijd vrijkomt om aan meer zinvolle en creatieve activiteiten te besteden die een positieve invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Op jaarbasis loopt dat op tot twaalf dagen.
Training
Hoewel AI als een positieve evolutie beschouwd wordt – een meerderheid (63 procent) vreest niet voor het voortbestaan van zijn job door de introductie van AI – wijzen de onderzoekers toch op enkele knelpunten. Zo is de kennis over de mogelijkheden van AI nog vrij beperkt. Bijna de helft van de ondervraagden weet niet hoe AI hen kan helpen. Een kwart vraagt dan ook extra training aan zijn werkgever om zo over de nodige vaardigheden te beschikken om te werken met AI. Tegelijk erkent driekwart van de geraadpleegde werkgevers dat ze hun medewerkers daar vandaag nog niet op voorbereiden.
AI zal niet alleen de manier waarop werknemers in het volgende decennium zullen werken veranderen, ook de werkomgeving. Zo zal de technologie kunnen ingezet worden om het welzijn en de gezondheid van medewerkers te monitoren. Via AI kan bijvoorbeeld de luchtkwaliteit, de omgevingstemperatuur of het licht automatisch aangepast worden om zo optimale werkomstandigheden te creëren.
Advies
Tot slot geven de academici van Henley Business School enkele tips om medewerkers voor te bereiden op de vierde industriële revolutie:
- Herdefinieer leiderschap: de introductie van AI op de werkvloer leidt tot een ‘hybride’ personeelsbestand waarbij mens en machine samenwerken. Bestaande werkprocessen en –procedures moeten daarom aangepast worden.
- Definieer verantwoordelijkheden: AI-technologie laat robots toe taken uit te voeren die menselijke intelligentie vereisen, bijvoorbeeld het nemen van beslissingen. Daarom is het noodzakelijk om af te bakenen wie verantwoordelijk is of blijft als er beslissingen geomen worden op basis van AI: de robot of de mens?
- Wacht niet met het opleiden van medewerkers, 2030 is er sneller dan we denken.
Bron: Henley.ac.uk