Het aantal bedrijfswagens stijgt in België jaar na jaar. Toch verliest de auto ook aan terrein in het woon-werkverkeer. De fiets en het openbaar vervoer worden populairder. Ook de omschakeling naar elektrische bedrijfswagens is ingezet.
In 2022 had 23 procent van de Belgische bedienden een bedrijfswagen. 57,6 procent van de werknemers gebruikt altijd de auto om op het werk te geraken. Tel je er de mensen bij die ook geregeld voor de fiets of de trein kiezen, kom je op 77,9 procent. Dat is voor het eerst in vijf jaar minder dan het jaar voordien – in 2021 ging het om 78,4 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van Acerta.
De auto wordt minder vaak gebruikt. De fiets daarentegen stijgt in populariteit, van 33,3 procent in 2021 naar 35,8 procent in 2022. Sinds 2015 gaan dubbel zoveel mensen met de fiets naar het werk. Ook gebruiken Belgen vaker het openbaar vervoer (van 7,8 procent in 2021 naar 8,3 procent vandaag) om naar het werk te gaan.
“Dat de populariteit van de fiets in het woon-werkverkeer een blijver is, verrast niet”, zegt Charlotte Thijs, mobiliteitsexpert bij Acerta. “We zien bijvoorbeeld dat meer werkgevers fietsleases voorstellen en we stellen vast dat meer mensen een fietsvergoeding krijgen.”
De meest populaire combinatie van transportmodi is die van de wagen en de fiets. Bijna één op de vijf werknemers (19 procent) verplaatst zich op die manier. 15 procent van de werknemers gaat altijd – door weer en wind – met de fiets. Wie rekent op het openbaar vervoer combineert dat meestal niet met een ander vervoersmiddel (5,8 procent), of het is met de fiets (1,2 procent). Het aandeel Belgische werknemers dat uitsluitend met het openbaar vervoer naar het werk gaat, is dus klein (5,8 procent).
Diesel-bedrijfswagen verliest
De dieselwagen blijft voorlopig koning (57,8 procent), al daalt het aandeel sterk tegenover 2021 (67,1 procent). De elektrificatie van het bedrijfswagenpark is ingezet – daar heeft de afschaffing van fiscale voordelen voor bedrijfswagens met brandstofmotor, en mogelijks de gestegen brandstofprijzen, een impact op. Tien procent van de bedrijfswagens was in 2022 hybride. Ook full electric – volledig elektrische wagens – maken een opmars: het aandeel steeg op één jaar tijd met 134,6 procent. Met het totale aandeel van 3,2 procent blijft een full electric bedrijfswagen een uitzondering.
Een andere opmerkelijke vaststelling van de mobiliteitsbarometer is dat de gemiddelde woon-werkafstand in België op een jaar tijd met een halve kilometer is gestegen, tot ruim boven de twintig kilometer.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE