Vacatureteksten geven onvoldoende informatie over de functie. Meer dan de helft (52 procent) van de werkzoekenden vindt het lastig om op basis van de tekst te bepalen of de functie bij hen past. Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Aan het onderzoek hebben 1161 Nederlandse werkzoekenden meegewerkt. Van hen zegt 34 procent de eerste indruk van het bedrijf te baseren op basis van de vacaturetekst.
Bedrijfscultuur maakt of kraakt
Ook het belang van de bedrijfscultuur werd in de bevraging bestudeerd. Een passende bedrijfscultuur maakt of kraakt immers de reputatie van bedrijven. Een ‘mismatch’ met de cultuur wordt steeds vaker genoemd als reden om op zoek te gaan naar ander werk. Een kwart (24 procent) typeert dit als een ‘dealbreaker’. Ter vergelijking: in 2014 was dit nog 18 procent. Ook als het gaat om de aantrekkelijkheid van bedrijven, geeft bijna een derde (29 procent) van de werkzoekenden aan cultuur een belangrijk thema te vinden.
Vacatureteksten zijn essentieel in het werven van getalenteerd personeel. Aan organisaties de taak om deze nieuwe generatie werkzoekenden aan zich te binden, hun cultuur verder te ontplooien en deze duidelijk terug te laten komen in vacatureteksten. Cultuur wordt dan ook steeds meer een doorslaggevende factor. Vooral jonge medewerkers verlaten sneller een organisatie als zij merken dat er een ‘mismatch’ met de bedrijfscultuurcultuur is.
Flexibele werktijden gevraagd
Uit het onderzoek blijkt verder dat flexibele werktijden hoog op het wensenlijstje van de werkzoekenden staan. Maar liefst 53 procent geeft de voorkeur aan een baan met flexibel af te spreken begin- en eindtijden. Vorig jaar was dit nog 41 procent. De werkzoekenden willen een speling van ongeveer anderhalf uur om de werkdag te beginnen en te eindigen. Bijna een derde (28 procent) geeft echter nog de voorkeur aan vaste werktijden en 19 procent deelt zijn of haar werktijden het liefst volledig zelf in.
Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)