In België hebben de gevestigde kanalen nog altijd het grootste aandeel bij wie werk heeft gevonden, meer dan waar ook ter wereld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werk zoeken en vinden op de arbeidsmarkt’ van Randstad in 32 landen. Het bedrijf vroeg 41.000 respondenten via welk kanaal ze het voorbije jaar werk hebben gezocht en/of gevonden. De Belgen zoeken gemiddeld via vier kanalen een job en vinden er een via twee kanalen.
De publieke arbeidsbemiddeling haalt nipt goud met 28 procent. Dat is meer dan dubbel zo goed als hun buitenlandse collega’s (12 procent). Uitzendbureaus en persoonlijke connecties of referenties delen de tweede plaats met 26 procent. Uitzendbureaus scoren in België net geen tien procent hoger dan hun buitenlandse tegenhangers.
Google voert met 17 procent het digitale peloton aan. Vacaturesites halen samen 15 procent. Dat is nog niet de helft van de 38 procent elders ter wereld. Daarna volgen Facebook (13 procent), LinkedIn (9 procent) en Twitter (7 procent). Websites van bedrijven halen 12 procent.
Printadvertenties hebben het meeste terrein prijsgegeven: ze hangen aan de staart met slechts 6 procent, wat nog altijd beter is dan in het buitenland. Informele netwerken (connecties, referenties) hebben dan weer geen last van de digitalisering.