Op dit ogenblik mogen de overheidsdiensten in België uitzendarbeid enkel inzetten om afwezig contractueel personeel te vervangen. Er mogen dus geen uitzendkrachten werken ter vervanging van statutair personeel, noch bij een tijdelijke vermeerdering van het werk. De beperking die wordt opgelegd inzake uitzendarbeid heeft geen enkele zin in een land dat kwalitatief hoogstaande diensten wil verlenen aan zijn burgers en ondernemingen. Net als de privé-bedrijven, moeten de overheidsdiensten snel kunnen reageren op de noden van hun klanten, pleit Federgon.
Uit een enquête die in 2008 door Federgon werd gehouden is overigens gebleken dat de openbare sector steeds vaker een beroep doet op uitzendkrachten, op verschillende bevoegdheidsniveaus en voor zeer uiteenlopende functies.
Anderzijds herinnert Federgon eraan dat een Europese richtlijn betreffende uitzendarbeid, goedgekeurd in 2008, de lidstaten opdraagt om ongerechtvaardigde beperkingen inzake uitzendarbeid te schrappen. België moet deze richtlijn vóór einde 2011 omzetten.
Federgon vraagt de volgende regering dus met aandrang een einde te maken aan de huidige hypocrisie en de regelgeving aan te passen aan de noden van de overheidsdiensten en aan de realiteit op het terrein.