De kantoorkosten in België zijn met 2,7 procent gedaald tot 12.368 euro. Dat is nog steeds 25 procent boven het Europees gemiddelde.
Vooral de kosten op het vlak van medewerkers en organisatie, alsook de kosten voor het management zijn in België met respectievelijk 6 procent en 20 procent opvallend hoger dan in buurlanden Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De loonkostenhandicap ten opzicht van de buurlanden verklaart dat verschil.
Dit jaar bedraagt de Europese OCI 9853 euro, tegenover 10.170 euro in 2012. Meer dan de helft van de huidige Europese OCI (59 procent) wordt opgeslokt door kosten aan de gebouwinfrastructuur. De resterende 41 procent wordt besteed aan resources en diensten op het vlak van ICT, beveiliging, catering, schoonmaak, beheer enzovoort.
Nederland kent de grootste kostendaling met bijna 6 procent, terwijl de kantoorkosten in het Verenigd Koninkrijk, Turkije en Noorwegen stegen. De duurste kantoorlanden zijn dan weer Noorwegen, Zweden en Zwitserland.
De daling van 2,7 procent in België ligt in lijn met de evolutie van de Europese kantoorkosten, die gemiddeld met 3,2 procent gedaald zijn.