■ 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek.
■ 25 procent vindt dat er geen concrete actieplannen worden ontwikkeld.
■ 23 procent vindt dat leidinggevenden geen inzicht hebben in hun competenties en doelstellingen.
Wim van Dam ziet alleen demotiverende effecten, zelfs wanneer de beoordeling gunstig is. In dat geval is er immers vaak onenigheid of wrijving over de uiteindelijke score.
Het systeem van procedureel beoordelen op een vastgelegd moment in het jaar strookt evenmin met het ‘nieuwe werken’, vindt Van Dam. Daarbij staan immers zelfsturing en zelfmotivatie centraal.
Leidinggevenden denken echter anders over het beoordelingsgesprek:
■ 94 procent van de leidinggevenden is van mening dat werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig ervaren.
■ 95 procent is ervan overtuigd een goed inzicht te hebben in de competenties van de werknemer.
Bron: HR Praktijk (Nederland)