Is het wanneer we een valabele gesprekspartner zijn voor alle people management gerelateerde topics? Is het wanneer we bereikbaar zijn? Is het wanneer de cijfers van retentie, absenteïsme, doorlooptijd van werving,… naar wens zijn? Het antwoord zal vanuit de dialoog ontstaan, is zeker organisatiespecifiek en kan dus heel divers zijn.
Uiteraard hebben wij daar als HRM’ers ook een eigen mening over. Vanuit HRM is het vooral belangrijk een conform en sluitend verhaal te brengen, waardoor de mensen in de organisatie aansluiting vinden bij de visie en de strategie van de organisatie (en omgekeerd).
Kunnen we überhaupt definiëren wat goed HRM is in pakweg vijf generieke KPI’s? Ik ben ervan overtuigd van niet. Dat zou ons geen goed doen. Er is er eigenlijk maar één die telt: in welke mate is de organisatie tevreden over de bijdrage van HRM aan de realisatie van de doelstellingen? Of anders geformuleerd: in welke mate wordt HR gewaardeerd als valide partner in de bedrijfsvoering?
De meetbaarheid van deze factor zal in grote mate gevoelsmatig en subjectief zijn. We zijn echt niet goed bezig als alle tellertjes van ons dashboard op groen staan, maar onze ‘klant’ er een slecht gevoel aan over houdt.