Onze wereld ondergaat een zeer grondige transformatie – en dit met een ongeziene snelheid. Niet enkel het spel, maar ook de spelregels zelf veranderen voortdurend. Ook de HR-activiteit ondergaat die transitie. Terwijl volgens Dave Ulrich de opdracht van HR vierledig en evenwichtig verdeeld was, zullen we in de komende tijd een evolutie zien die meer gericht is op de ontwikkelingskant (‘strategische partner’ en ‘change agent’), minder op de beheersmatige kant.
Vandaag bestaan al allerhande tools die samenwerking en ‘employee selfmanagement’ stimuleren, en die dan ook de rol van HR dichter bij de lijnmanager brengen. De leidinggevende zal veel meer zelf zijn HR-processen automatiseren, monitoren, plannen en analyseren. Externe specialisten integreren bovendien om ook andere domeinen dichter naar de lijn te brengen: compensation & benefits, workforce planning, rekrutering, training & development enzovoort.
“Waarom hebben we dan nog een HR-afdeling nodig?” hoorden we al van enkele managers. Om ons vervolgens de vraag te stellen hoe ze de samenwerking beter kunnen stimuleren, hoe ze de rollen en taken duidelijker kunnen omschrijven, hoe ze medewerkers een duidelijker groeipad kunnen uittekenen en dies meer.
Dat geeft aan dat de nood aan HR-expertise zal blijven bestaan. Maar de HR-manager zelf zal een meer strategische rol opnemen, veeleer als architect dan als aannemer. De HR-manager wordt een begeleider van transformatieprocessen en de transactionele HR-rol verschuift naar IT-systemen. Dit is zowel een kwestie van efficiëntie als van kosten.
Dit betekent dat HR absoluut een versnelling hoger moet schakelen en zelf talent moet aantrekken/ontwikkelen dat in staat is om sturing te geven in een complexe bedrijfsrealiteit. Multidisciplinaire vaardigheden zijn een must: economisch inzicht, technologiekennis, analytics, legal, marketing,… De HR-businesspartner zal terzelfdertijd veel meer expert moeten worden dan de generalist die hij vandaag is. Hij/zij aligneert sterk met de business en beschikt over een grondige kennis en ervaring om de lijnmanager niet enkel met raad, maar ook met daad bij te staan.