Hoewel de HR-afdeling vaak aan de basis ligt van de verbetering van de werkomstandigheden, blijft haar rol meestal onopgemerkt op de eigen werkvloer. Aangezien HR vaak zelf praat over zijn eigen efficiëntie of dat laat doorlichten door externe experts, vroeg People Management zich af wat de visie was van degenen die direct geconfronteerd worden met de werking van HR, namelijk de werknemers zelf. Het magazine van de befaamde Britse HR-beroepsvereniging CIPD bevroeg daarom zo’n 1150 werknemers in het Verenigd Koninkrijk.
De opvallendste conclusies? 48 procent van de werknemers had de voorbije 12 maanden geen enkel direct contact gehad met de HR-afdeling. Een kwart kon ook niet zeggen wie in de organisatie verantwoordelijk was voor HR.
De cijfers duiden op een grote disconnectie tussen HR en haar interne klanten. Maar ze kunnen ook wijzen op een lijnmanagement dat beter dan ooit de ‘softer skills’ bezit, zoals personeelsontwikkeling en performance management. Lijnmanagers zijn uiteindelijk de sterkste en belangrijkste ambassadeurs voor HR. Toch verklaarde een aanzienlijk deel van de respondenten dat ook hun lijnmanagers gebrekkig communiceerden.
Daarnaast heerst er ook een fout beeld van waar HR zich juist mee bezig houdt. Zo bleek uit een bevraging door marktonderzoeker YouGov dat HR zich voornamelijk met administratieve en procedurele zaken zou bezighouden. Maar in een online-enquête van People Management scoorde werving de meeste stemmen, performance management schommelde daarentegen onderaan op de ranglijst. HR heeft dus nog een lange weg te gaan om het imago te belichamen van de afdeling die instaat voor de waarden, bedrijfscultuur en carrièrevooruitgang.
Wanneer de respondenten gevraagd werd om de efficiëntie van HR te beoordelen ten opzichte van andere functies, scoorde HR wel degelijk (consistent boven de 40 procent). Al deze bevindingen sluiten aan bij de twee grote debatten in de HR-wereld: de strategische richting van HR en de noodzaak om haar geloofwaardigheid op te krikken op het directieniveau om zo haar plaatsje aan de tafel te verwerven.
Bron: CIPD (cipd.co.uk)