Samen met Protime ondervroeg SD Worx zowat 5.500 bedienden uit tien Europese landen om een overzicht te krijgen op hoe zij hun werktijd beheren. Wat blijkt? Gemiddeld heeft 53 procent van de Europese bedienden flexibele uren. Landen die het meest flexibel omgaan met werkuren zijn Finland (59 procent) en Duitsland (59 procent). Spanje is het minst meegaand als het aankomt op flexibele uren (41 procent).
Uren tellen
Duitsers zijn koplopers in het bewust bijhouden van de werkuren, met 82 procent. Zweden (78 procent) en Italië (77 procent) volgen op de voet. In België houdt iets meer dan de helft (54 procent) zijn uren goed bij. In Frankrijk wordt het aantal gepresteerde uren het minst bijgehouden (43 procent). Zij zijn samen met Finland ook het minst overtuigd van het effect om uren bij te houden. Vooral Nederlandse bedienden (63 procent), gevolgd door Duitse (57 procent) en Noorse (56 procent) bedienden zijn overtuigd van het bijhouden van uren voor een betere balans tussen werk en privé. De Finnen, Fransen en Zweden zijn het minst overtuigd van de voordelen.
“We zien dat flexibiliteit een belangrijk gegeven is om werknemers aan te trekken en te behouden. Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar vrijheid om werk en leven zelf in te delen, en zo hun work-life balans te verbeteren. Als werkgever is het ook zinvol om medewerkers te ondersteunen om vrijheid qua werktijden goed te beheren”, zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx.
Zo geeft de helft van de Belgische bedienden (50 procent) aan dat het bijhouden van de werkuren hen helpt om hun work-life balans te bewaren. Ze vinden tijdsregistratie van de gewerkte uren een goede manier om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7 procent van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.
Mails na de uren
Toch is het behouden van die balans niet voor iedereen even voor de hand liggend. Zo zegt 41 procent van de Belgische bedienden dat ze na de werkuren wel eens e-mails van het werk checken of werkgerelateerde telefoontjes beantwoorden. In Noorwegen loopt dit op tot 56 procent, een groot contrast met Duitsland waar 3 op 10 bedienden sporadisch bezig is met werkgerelateerde telefoons of e-mails na de uren.