Iedere organisatie heeft gefrustreerde medewerkers. Het gaat hier niet over de eeuwige klagers of ongemotiveerde medewerkers die de kantjes er vanaf lopen. We hebben het hier over toegewijde, gemotiveerde en gewaardeerde medewerkers die door interne obstakels niet het uiterste uit zichzelf halen of er niet in slagen hun potentieel ten volle te benutten.
Frustratie op de werkvloer is een stille epidemie die maar al te vaak niet wordt aangepakt, erkend of zelfs maar herkend. Frustratie vreet aan de energie van gemotiveerde en toegewijde medewerkers. Vaak geven ze weldegelijk om hun job, maar krijgen ze niet de ondersteuning of middelen om deze goed uit te voeren. Het gaat dan om gemotiveerde medewerkers die ondanks alles een bijdrage willen leveren, en die juist daarom vaak hun frustratie verbergen. Hierdoor tasten managers in het duister en nemen te laat maatregelen.
“Gefrustreerde werknemers doen hun uiterste best succesvol te zijn in hun job, maar lopen tegen barrières op binnen de organisatie of krijgen de middelen niet om hun job goed te doen”. Zegt Marc Royal, co-auteur van het boek en senior consultant bij Hay Group. “Managers doen er goed aan hun ogen en oren open te houden, de juiste vragen te stellen en snel te handelen anders lopen ze het risico toegewijd talent te verliezen.”
The Enemy of Engagement neemt de productiviteitsdrain onder de loep die wordt veroorzaakt door frustratie. “Algemeen kunnen we stellen dat 20% van alle werknemers gefrustreerd zijn. Dit leidt tot verlies in prestatie, talent en bedrijfsresultaten.” Aldus de auteurs Mark Royal en Tom Agnew.
Om af te rekenen met frustratie moeten organisaties niet alleen medewerkers engageren, maar hen ook in staat stellen productief te werken, hen de middelen en omgeving bieden waarin zij kunnen presteren. Dit noemen wij “enablement”. Het onderzoek toont aan dat een combinatie van engagement en “enablement” leidt tot snellere groei en lagere uitstroom.
Organisaties die hoog scoren op engagement en “enablement” hebben een omzetgroei die vier en een half keer zo hoog is als organisaties die hoog scoren op alleen engagement. Ook zien we dat organisatie die hoog scoren op engagement en “enablement”erin slagen ongewenste uitstroom met 54% terug te dringen. Met andere woorden, erin slagen hun talent te behouden.
“Frustratie is geen probleem van de werknemer, het is een organisatieprobleem.” zegt Simona Hollinger, Director Organisation Effectiveness van Hay Group in België. Managers moeten hun oren te luisteren leggen en de stem zijn van gefrustreerde medewerkers.
The Enemy of Engagement belicht de belangrijkste oorzaken van frustratie en geeft pragmatische ideeën om deze aan te pakken.
Drie belangrijke oorzaken komen naar voren:
• Slechte communicatie over doelstellingen en prestaties: bijna een derde van de werknemers geeft aan dat managers niet effectief communiceren over teamdoelstellingen en –objectieven.
• Gebrek aan middelen: een derde van de werknemers geeft aan niet over de middelen en informatie te beschikken om hun job naar behoren te kunnen uitvoeren.
• Onduidelijke verantwoordelijkheden: 30% procent geeft aan niet genoeg autoriteit te hebben om hun job effectief te kunnen uitvoeren. Meer dan 40% neemt geen actie of beslissingen uit angst voor negatieve consequenties.
The Enemy of Engagement kan besteld worden via de Hay Group website: www.HayGroup.com/ww/enemyofengagement
Voor meer informatie, neem contact op met :
Simona Hollinger
Hay Group sa/nv
02/332.33.04
[email protected]