De vakbond is al geruime tijd actief op het terrein van de pakjesdiensten, met het onderzoeken van de handelswijze die deze bedrijven hanteren. Voorzitter Frank Moreels stelt het scherp: “Onze aanwezigheid op het terrein heeft ervoor gezorgd dat we al snel hebben kunnen vaststellen dat geen enkele van deze bedrijven eigen chauffeurs in dienst heeft. Elke chauffeur die bij aan huis een pakketje aflevert, is een ‘zelfstandige (onderaan)nemer’ of werknemer van deze onderaannemers.”
BTB-ABVV is van mening dat veel van deze (onder)aannemers schijnzelfstandigen zijn en dat PostNL en GLS door het gebruik van deze werkwijze systematisch de in de sector geldende cao’s niet naleven voor hun chauffeurs. Omdat geen enkele chauffeur werknemer is van PostNL en GLS zijn zij ook niet vertegenwoordigd in de overlegorganen van deze ondernemingen. Daarom stapt de vakbond mee in de procedure te stappen en zal hij de ondernemingen ook zelf dagvaarden.
“Door enkel te werken met een systeem van (onder)aanneming en bijgevolg schijnzelfstandigheid duwen de bedrijven elke verantwoordelijkheid van zich af en leggen ze deze volledig bij de (onder)aannemer”, klinkt het. “Hoewel de pakketbedrijven in werkelijkheid toch met personeel werken, betalen ze geen werkgeversbijdragen met alle gevolgen van dien voor de sociale zekerheid. Sterker nog, de facturen van de (onder)aannemers kunnen nog als aftrekbare beroepskosten ingebracht worden. Dubbele winst voor de pakketbedrijven.”
BTB-ABVV zal aan de inspectiediensten vragen om heel de sector van de koeriersbedrijven onder de loep te nemen. Spannend. Komt er iets van? In Spanje is het al zo ver. (Lees hier)
Bron: BTB-ABVV