‘Gelijk loon voor gelijk werk’ klinkt als een overjaarse slogan uit lang verbleekte tijden, maar blijkt nog altijd pijnlijk actueel te zijn. Vrouwen met ambitie proberen de discriminerende werkgevers dan ook zoveel mogelijk te boycotten.
“Zijn vrouwen duidelijk aanwezig?”
De werkgever moet ook duidelijk maken dat er bij de verloning geen enkel onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen.
Die werkgever kan zich ook aantrekkelijker maken voor hoogopgeleide vrouwen door vrouwen een duidelijk ‘gezicht’ te geven in directie en bestuur. De vrouwen moeten duidelijk ‘aanwezig’ zijn in de organisatie.
Ook het stimuleren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken helpt om topvrouwen aan te trekken.
“Omdat ze ongelijk belonen”
Intelligence Group waarschuwt werkgevers dat ‘window dressing’ niet baat. Werkgevers die de hoogopgeleide vrouwen echt willen engageren, zullen moeten aantonen dat ze niet discrimineren bij lonen en promoties.
Waarom maken werkgevers die gelijke verloning dat niet duidelijk? “Omdat ze nog altijd ongelijk belonen”, luidt het ontnuchterende antwoord.
Werkgevers krijgen het advies om, bijvoorbeeld, een onafhankelijk beloningsbureau te laten beoordelen dat ze daadwerkelijk onafhankelijk belonen.
Vaderschapsverlof
Werkgevers doen al wel wat inspanningen om de combinatie werk en privéleven te vergemakkelijken. Dat vinden vrouwen ook wel belangrijk, zij het niet zonder dat het loon gelijk ligt.
Opmerkelijk: vrouwen vinden ook ‘betaald vaderschapsverlof’ belangrijk als uiting van een vrouwvriendelijk beleid.
Bron: P&O Actueel