Anouk Devriese, directeur Programma’s en Projecten bij Farys (het vroegere TMVW), schetst de situatie: “Voor onze accountmanagers was ik op zoek naar een opleiding om hun verkoopvaardigheden aan te scherpen, maar dan op een niet-assertieve manier. We hebben een bijzondere relatie met onze klanten. ‘Cold prospecting’ doen we bijvoorbeeld niet, we kijken altijd samen met onze vennoot waar wij hen kunnen helpen.”
“In een gesprek legde ik Ilse Schepens, Learning Consultant bij Kluwer Opleidingen, uit dat er drie groepen accountmanagers zijn, elk met een eigen opdracht en profiel. Naarmate we er dieper op ingingen, bleek dat er vooral nood was aan elkaar begrijpen en bij elkaar terecht kunnen. We hadden al wel eens gedacht aan een soort teambuilding, waar de groep elkaar kon leren kennen en men info kon uitwisselen. Maar dergelijke technische profielen houden daar meestal niet van. Door op maat te werken, konden we hen een opleiding en teambuilding in één geven.”
OP BEZOEK IN ELKAARS LAND
Dat maatwerk bestond uit diverse elementen. “In eerste instantie heb ik een vragenlijst doorgemaild naar de deelnemers”, legt trainer Katelijne Rotsaert uit. “Daarin peilde ik naar sterke punten, verbeterpunten, uitdagingen enzovoort. Dit doe ik om al een beeld te krijgen van de groep en hoe ze naar zichzelf kijken. Daaruit bleek dat ze trots waren op hun job en hun kennis binnen hun eigen domein. Ook waren ze blij met de partnerships die ze met de klanten opbouwen. Ze waren zich bewust van de grote diversiteit binnen de groep en gaven aan elkaars job en dienstverlening niet te kennen.”
“Bij de introductie laat ik de groep dan ook zien welk beeld ik van hen gekregen heb uit hun antwoorden. Dit is voor de groepsleden al een eerste moment van inzicht. Om elkaar beter te leren kennen en elkaars diensten te kunnen verkopen, werd een landenoefening opgezet. Iedere dienst is daarbij een ander land. Je moet stilstaan bij hoe je zelf functioneert, maar je moet ook andere landen bezoeken en je proberen voor te stellen hoe het leven daar is. De perceptie en de realiteit stroken niet altijd, en zo ontstaat extra informatie-uitwisseling. Tegelijkertijd is het ook een empathie-verhogende oefening.”
CREATIVITEIT EN HUMOR
Omdat duidelijk was dat de diverse diensten heel weinig van elkaar afwisten, besliste Katelijne Rotsaert een oefening te doen om elkaars ‘unique selling proposition’ te leren kennen. De verschillende diensten werden gevraagd hun domein op een creatieve manier voor te stellen. Na wat voorbereidingstijd deden sommigen een stukje bedrijfstheater, anderen maakten een tekening, nog anderen bedachten metaforen … “Wat humor en lichtheid zorgde voor een aangename sfeer. Dat vergemakkelijkte de afronding: in gemengde groepjes brainstormen over wat ze nu concreet konden doen met de ideeën die tijdens deze dag waren opgedaan.”
Anouk Devriese nam ook een kijkje tijdens de training. “Ik kreeg er meteen een heel goed gevoel. Er hingen veel energie en positieve vibes in de lucht. Op voorhand was ik wat bang geweest voor weinig interactie, maar dat bleek nergens voor nodig. Er is door iedereen heel goed meegewerkt. En meteen na de opleiding werden al goede voornemens genomen. Zo zullen de verschillende diensten elkaar regelmatig uitnodigen op overlegmomenten om elkaar op de hoogte te houden van wat er leeft. Je merkt dat zo’n informele omgeving hen goed heeft gedaan, ze hebben elkaar beter leren kennen en zullen nu veel makkelijker de telefoon opnemen om even te bellen als dat nodig is.”
■ Bron: Kluwer Learning Blog