Was werving en selectie vroeger in grote mate gebaseerd op intuïtie, dan draait het vandaag meer en meer rond data. De toenemende digitalisering laat toe data van kandidaten later te koppelen met alle mogelijke data over hun prestaties, resultaten en samenwerking. Het aanbod van software en andere tools om elke fase van het rekruteringsproces op te volgen, groeit met de dag. “Voor een middelgrote onderneming is het niet altijd gemakkelijk het bos door de bomen te zien, laat staan betaalbare tools te vinden”, merkt Kris Cuypers op. Maar dat weerhoudt de HR Director van Cheops Technology er niet van om de rekrutering en bij uitbreiding het gehele HR-beleid op een meer digitale leest te schoeien, vertelde hij tijdens de Federgon Inspiratiedag ‘A roadmap of the future of recruitment, search & selection’. “Het komt erop aan te starten met kleine stapjes, slimme keuzes te maken en enkel te investeren in tools die het meeste opleveren voor het bedrijf.”
Voortschrijdend inzicht
“De snelheid en kwaliteit waarmee we nieuwe medewerkers kunnen rekruteren, heeft een impact op de bedrijfsresultaten en de groeisnelheid van de organisatie”, beklemtoont Cuypers.
Het optimaliseren van het rekruteringsproces was dan ook een van de prioriteiten toen hij anderhalf jaar geleden aan de slag ging bij het bedrijf. “Het inzicht in de talentenmarkt was eerder beperkt. Welke profielen komen in aanmerking? Hoeveel afgestudeerden zijn er? Welke kennis hebben bijvoorbeeld cursisten van de VDAB nu juist? Kunnen we intern opleidingsprogramma’s opzetten? Zijn er verschillen tussen regio’s? Het voornaamste dat we deden, was vacatures online zetten, naar jobbeurzen gaan, posts op LinkedIn plaatsen en kijken wie hierop reageerde”, schetst Cuypers.
Van veel naar slimme data
Cheops Technology beschikte over een massa data over sollicitanten en medewerkers. Het probleem echter was dat die overal verspreid zaten. Alle data samenbrengen was een huzarenstuk. Iedereen had zijn eigen manier om data te verzamelen en bij te houden.
Het komt erop aan de relevante informatie te vinden, die te organiseren en te gebruiken om het aanwervingsproces te stroomlijnen. Het opzet is het aantal aanwervingen te doen stijgen en het aantal medewerkers dat het bedrijf verlaat te doen dalen.
Het implementeren van rekruteringssoftware en het samenbrengen van alle beschikbare data en informatie alleen is daarvoor niet voldoende.
Lees het volledige verhaal in HR Square Digitaal, online of op onze app.
Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.
Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, [email protected], 0471 85 70 42.