Gemiddeld zien Belgische werknemers met een bedrijfswagen in het eerste jaar van een leasecontract hun belastbaar voordeel stijgen met 44 procent. Op jaarbasis betekent dat een stijging met 893 tot zelfs 2887 euro.
Die stijging wordt veroorzaakt door de verrekening van 100 procent van de catalogusprijs van de wagen in het voordeel van alle aard en de afschaffing van de forfaitaire kilometers. Middenkader en hoger kader zien hun belastbaar voordeel daardoor met respectievelijk 46 procent en 70 procent stijgen. Hoewel deze groep slechts 16 procent van de werknemerspopulatie vertegenwoordigt, is ze goed voor 36 procent van het totale aantal bedrijfswagens.
Het lagere kader, dat 28 procent van de werknemerspopulatie representeert, is goed voor nog eens 37 procent van de bedrijfswagens. Hun voordeel van alle aard stijgt volgend jaar met gemiddeld 31 procent.
Buitendienst
Nominaal stijgt het belastbaar voordeel het sterkst voor directie en hoger kader (met 1532 euro). Nominaal betaalt deze groep dus ook de hoogste belasting. Drukt men het voordeel van alle aard echter uit als een percentage van het vast jaarsalaris, dan zijn directieleden, net als senior specialisten uit het middenkader, echter het beste af. Voor deze groepen vertegenwoordigt de bedrijfswagen gemiddeld 4,3 procent van het vast jaarsalaris.
Het zwaarst getroffen door de nieuwe regeling zijn alle werknemers met een buitenfunctie. Mensen dus voor wie de bedrijfswagen het belangrijkste werkinstrument is. Omdat zij veel onderweg zijn, hebben ze vaak duurdere auto’s. Door de nieuwe regeling zien ze hun wagen nu een flink grotere hap uit het beschikbare budget nemen.
Voor een lager kaderlid met een buitenfunctie bedraagt het nieuwe belastbaar voordeel nu 5,6 procent van het vast jaarsalaris. Voor een commerciële bediende is dat zelfs 5,8 procent. Door deze berekeningswijze wordt ook duidelijk dat het oude systeem directieleden het meest bevoordeelde.
De regelgeving heeft bovendien nog een ander gevolg. Zo worden hybride en elektrische wagens zwaar afgestraft vanwege hun hoge catalogusprijs. Om het voordeel van alle aard te drukken, zullen werknemers wellicht besparen op allerlei opties, waaronder veiligheidsopties. Bovendien brengt dit de vergroening van het wagenpark in het gedrang.