Sommige werknemers zagen het niet zitten om thuis alle dagen alleen thuis te werken en besloten samen een ruimte te huren. Vergelijk het met een open kantoorlandschap zoals in een bedrijf. Vakmensen met totaal verschillende achtergronden konden er werken en hun ervaringen met elkaar delen. Oorspronkelijk waren die ruimten bestemd voor zelfstandigen, consultants, ondernemers en journalisten.
De ruimtes werden opgericht om hen uit hun sociaal isolement te halen. Het model sprak echter een ruimer publiek aan.Dat blijkt uit het eerste onderzoek van Emergent Research in de VS over coworking.
Minder dan de helft van de coworkers (45 procent) zelfstandig ondernemer is. De centra worden meestal bevolkt door bedrijfsleiders en loontrekkenden. Coworkers zijn tamelijk jong (78 procent is jonger dan 40 jaar), hoog opgeleid (75 procent heeft minstens een diploma hoger onderwijs) en twee derde van hen is een man.
Webmasters zijn er goed vertegenwoordigd (44 procent), net als PR- en marketingspecialisten (13 procent).
Bron: Netto