De helft van de bedrijven heeft geen goede afspraken over thuiswerk

De helft van de bedrijven heeft geen goede afspraken over thuiswerk
hybride werkenThuiswerkwerk-privé balans

Ook al kan 40 procent van de Belgische werknemers thuiswerken, in slechts de helft van de bedrijven zijn er duidelijke afspraken gemaakt over dat thuiswerk.

Thuiswerk bestaat al langer, maar het is duidelijk dat de coronacrisis en de lockdowns voor een bost gezorgd hebben. Voor de pandemie kon 30 procent van de werknemers thuiswerken, vandaag is dat 40 procent. 76 procent van de Belgen die thuis mogen werken doet dit, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Tempo-Team in samenwerking met professor Anja Van den Broeck (KU Leuven).

Graag meer flexibiliteit

Van wie thuiswerkt, doet 58 procent dat om het werk beter af te stemmen op hun privéleven, al loopt dat soms niet zoals men wil. Zo zegt 43 procent van de bevraagde werknemers dat het management te weinig oog heeft voor hun behoeften bij het thuiswerken. 58 procent van de werknemers wil bijvoorbeeld hun thuiswerkdagen beter kunnen afstemmen op hun privéleven, en 51 procent geeft aan dat ze de mogelijkheid willen hebben om de dagen waarop ze thuis werken flexibeler in te plannen.

Dat alles vraagt duidelijke afspraken met de werkgever. Daar knelt het schoentje: in maar de helft van de bedrijven (51 procent) afspraken over flexibel thuiswerken effectief gemaakt. En dat gebeurt slechts in 25 procent van de gevallen rechtstreeks tussen de individuele werknemer en de leidinggevende.

Afspraken nodig

Bij het maken van deze afspraken mag ook de impact op het werken op kantoor niet uit het oog verloren worden. Zo spreekt slechts 20 procent van de werknemers die thuis werken af met collega’s wanneer men naar kantoor komt. 30 procent heeft minstens één vaste dag waarop men op kantoor werkt zonder dat dit gecoördineerd wordt met de collega’s. En 24 procent mag zelf de dagen kiezen waarop men thuis werkt zonder afstemming met het team. Het gevolg is dan ook dat 42 procent van de werknemers amper collega’s ziet als men naar kantoor komt.

“Meer flexibiliteit over de organisatie van het werk is zowel voor werknemers als werkgevers nodig om in te spelen op specifieke en vaak tijdelijke noden, zoals schoolvakanties of piekmomenten op het werk”, zo duidt professor Anja Van den Broeck de cijfers. “De flexibiliteit moet echter in twee richtingen werken zodat er nog voldoende fysiek samengewerkt wordt op kantoor zonder dat men te veel van elkaar vervreemdt en dat de bereikbaarheid niet in het gedrang komt. Hierover goede afspraken maken is dus nodig om zowel thuis- als kantoorwerk vlot en transparant te laten verlopen.”

Structureel beleid

Ondanks het feit dat thuiswerken wijdverspreid is in ons land laat een structureel thuiswerkbeleid in veel bedrijven en organisaties nog steeds op zich wachten in ruim een derde van de bedrijven. 29 procent van de werkgevers zegt de afspraken over thuis- en telewerk te hebben vastgelegd in een arbeidsreglement, 19 procent in een organisatiebreed charter en 17 procent in een apart charter voor telewerk. 73 procent van de werknemers die wel eens thuiswerken zeggen achter het telewerkbeleid van hun werkgever te staan.

Bij de werknemers zegt slechts 43 procent dat er bedrijfsbreed thuiswerkbeleid is. 41 procent zegt dat er helemaal geen beleid is en 16 procent weet het niet.

“Het blijft voor veel werknemers en werkgevers zoeken naar de juiste balans tussen thuis- en kantoorwerken. Thuiswerk biedt meer flexibiliteit en is goed voor het evenwicht tussen werk- en privéleven. Kantoor is belangrijk voor het samenwerken als team en het ervaren van de bedrijfscultuur. De mix tussen duidelijke afspraken, goede communicatie, aangepaste tools en voldoende sociale interactie tussen collega’s is daarom het recept voor succes. Een aangepast en door iedereen in de organisatie gekend en gedragen beleid voor hybride werken is daarom van cruciaal belang ”, besluit Wim Van der Linden, woordvoerder Tempo-Team.

LEES MEER OP HRSQUARE.BE

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!