In De N-factor geven ICT-ondernemers Adrie Reinders en Marion Freijsen waardevolle lessen over het beginnen, opbouwen en managen van een succesvol netwerk. Ze behandelen vanzelfsprekend alle traditionele manieren om een netwerk op te bouwen en uit te breiden, maar gaan ook in op de verschillende e-netwerkinginstrumenten zoals Hyves en LinkedIn. Aardig is dat deze elektronische hulpmiddelen en snufjes niet louter beschreven worden, maar dat de auteurs ook ingaan op wat sociaal wel en niet aanvaardbaar is bij het gebruik ervan. Deze aandacht voor etiquette is praktisch. Doorheen het hele boek komen dan ook de do’s en don’ts van netwerken uitgebreid aan bod.
Reinders en Freijsen hebben door dat deze ongeschreven regels van land tot land, afhankelijk van de cultuur, kunnen verschillen. Daarom lieten ze ondernemers uit verschillende landen (onder meer uit China, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de VS en India) een korte bijdrage schrijven. Zo komt u, bijvoorbeeld, te weten dat Chinezen erg veel waarde hechten aan symbolische en representatieve geschenken en dat een Indisch netwerk altijd start bij de familie. Jammer genoeg blijft dit deel van het boek te algemeen en te vrijblijvend om echt een meerwaarde te bieden.
Dat gevoel blijft ook hangen als we een totaalbeoordeling maken van dit boek. Beweren dat De N-factor geen nuttige leereffecten bevat om zelf op te volgen en succesvol te netwerken, slaat nergens op. Maar echt ophefmakend en vernieuwend is het allemaal niet. Daarbij komt dat het geheel ook niet echt fris en flitsend is gelay-out. We stellen voor dat, wanneer u dan toch wilt opgaan in de netwerktrend, er meteen ook volledig in onderduikt met een overtuigender boek.