De Post heeft drukst gebruikte pestlijn

Privacy
In het onderwijs en de Vlaamse ambtenarij blijkt pesten, afgegaan op het lage aantal geregistreerde klachten, geen wijdverspreid probleem. Pesten op het werk was tot voor enkele jaren een zo goed als genegeerd fenomeen. Na enkele dramatische voorvallen echter werden de overheid en de bedrijfswereld wakker. In juni vorig jaar kwam er een wet die alle werkgevers verplicht een preventieadviseur voor pesten te hebben.
Gisteren was het de beurt aan het leger om een bemiddelingsdienst te installeren. Uit een rondvraag van de redactie blijkt De Post, die ook het meest dramatisch het nieuws haalde met de zelfmoord van een jonge postbode, het meeste met klachten te maken te hebben. Voor een personeelsbestand van ruim 40.000 werknemers kwamen vorig jaar 677 meldingen binnen. Net niet de helft, 342, betroffen pesterijen. De Post zit daarmee aan een gemiddelde van 50 oproepen per maand op het meldingspunt. “De Post is een trendsetter geweest. Door de ruime bekendheid van het meldpunt is het normaal dat het aantal gevallen toeneemt”, zegt woordvoerder Fred Lens. De Spoorwegen tellen 41.000 werknemers en noteerden vorig jaar zo’n 150 pestgevallen. In het Vlaams onderwijs (134.000 mensen) kwamen 127 meldingen binnen. Bij de Vlaamse Gemeenschap liepen tussen februari 2002 en vorige maand 46 pestmeldingen binnen.

ALDI België
Port of Antwerp-Bruges

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.