De universele medewerker bestaat (en kijkt overal naar werkzekerheid, loon en werkklimaat)

Dat blijkt uit de analyse van de resultaten die 15 jaar Randstad Award-onderzoek oplevert. “Er leven misverstanden over de ‘global worker’. Hij bestaat wel degelijk, maar het begrip betekent helemaal niet dat mensen overal sterk op elkaar zouden lijken. Wel zijn wereldwijd dezelfde factoren het meest bepalend voor een goed imago van de werkgevers. Tot in China en India bestaat de top drie van de bouwstenen hiervoor uit werkzekerheid, loon en werkklimaat. De drie wisselen onderling soms van positie, maar ze staan altijd voorop”, constateert Jan Denys van Randstad. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), daarentegen, duikt nergens op in de top vijf.

Gelijkenissen sterker dan verschillen

Binnen de stabiele top drie ziet Jan Denys wel schommelingen in de percentages die ze in elk land scoren, maar de rangschikking houdt altijd stand, ook per subgroep. “Jongeren zullen wel het loon belangrijker vinden dan de werkzekerheid, maar dit laatste staat ook bij hen in de top drie. Vrouwen hechten meer belang aan het werkklimaat dan mannen, maar het verschil is niet fundamenteel. Ook tussen hoog- en kortopgeleiden is er amper verschil te merken. Hoogopgeleide mensen vinden jobinhoud wat belangrijker, maar ook bij hen duikt dezelfde top drie op.” Kortom, de verschillen tussen subgroepen zijn opmerkelijk kleiner dan de gelijkenissen.

Blijf consistent

“Dit betekent dat multinationals in hun ‘employer branding’ geen fundamenteel verschillende keuzes per land moeten maken en er steeds weer het warm water uitvinden. Ze moeten hoogstens wat andere accenten leggen”, schetst Denys. De parallellen houden ook stand over langere tijd, ongeacht conjunctuurschommelingen. In een klimaat van grote werkzekerheid gaat overal wat meer belangstelling naar het loon, tijdens de recessie iets meer naar werkzekerheid, maar de klassiekers blijven bovenaan op de lijst prijken. Werkgevers kunnen uit deze gegevens lessen trekken. “‘Employer branding’ opbouwen is een complex en langdurig proces, waarin je best consistent je verhaal blijft brengen”, besluit Denys.

Bron: Randstad (randstad.be)


HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.