Levenslang leren is essentieel. Werkgevers moeten werknemers in staat kunnen stellen zich te blijven ontwikkelen. Hier spelen bruggenbouwers een belangrijke rol, want ontwikkelen is alvast de eerste eigenschap. Deze mensen hebben de taak en gave organisaties met elkaar in contact te brengen, en lerend en onderzoekend samenwerken te stimuleren.
Een tweede eigenschap is dan ook verbindend werken. Bruggenbouwers slagen erin mensen en organisaties te inspireren, mét oog voor hun omgeving. Ook communiceren en goed kunnen afstemmen hoort daarbij. Om vooruit te gaan in (samenwerking)processen moeten ook de belemmeringen benoemd kunnen worden. Een volgende, derde, eigenschap is ondernemen: initiatief nemen, durven innoveren, aanpassen en oplossen.
Een bruggenbouwer is iemand die ook goed kan organiseren. Dit met het oog op het leerproces. Daarbij moet projectmatig, resultaat- en procesgericht werken voorop staan. Zo wordt de kwaliteit verhoogd. Een bruggenbouwer kan professionals begeleiden, zowel individueel als collectief. Hierbij aansluitend hoort ook ontwerpen. Leeromgevingen moeten vormgegeven worden, ontwikkeld worden, en daar neemt een echte bruggenbouwer graag het voortouw. Tot slot is een bruggenbouwer een begeleider. Opnieuw komt hier het samenwerken in beeld. Het is een persoon die een samenwerking in de richting van de gezamenlijke doelen stuwt.
Verbinden, afstemmen, ondernemen, organiseren, begeleiden, ontwerpen en onderzoeken. Het moet duidelijk zijn: de rol een bruggenbouwer is bijzonder veelzijdig. Dat zorgt voor uitdagingen. Zowel voor de persoon zelf – die wellicht regelmatig tegen de processen van het bedrijf botst – als voor de organisatie. Een beperkte professionele bewegingsruimte of weinig flexibiliteit in de organisatie maakt dat een bruggenbouwer niet tot zijn recht komt.