Diversiteit nog niet voor morgen

De enquête is voor rekening van IBM, dat zich al een tijd op het thema diversiteit profileert. In september lanceerde het bedrijf een aparte website waarop ondernemingen en privé-personen informatie over diversiteit kunnen uitwisselen. Nu tracht de technologiereus met een survey te achterhalen hoe vrouwelijke managers in ons land over hun positie en kansen in het bedrijf denken.

IBM stelt vast dat een magere 23% van deze vrouwelijke managers zelf de toegevoegde waarde van veelzijdig personeel erkent, maar dat het bedrijf waar ze werken nog minder aandacht heeft voor de problematiek: 5 tot 10% zegt te maken te hebben met een specifiek beleid rond diversiteit. Voor de (vrouwelijke!) topmanagers blijkt zo’n beleid niet eens nodig te zijn. Nochtans noemt 80% van de bevraagde vrouwen de veeleer vrouwelijke kenmerken als communicatievaardigheid, samenwerking, organisatie en enthousiasme als de belangrijkste kenmerken van een goede manager noemt (naast het meer ‘mannelijke’ beslissingskracht). Deze groep vindt bovendien dat deze competenties in haar bedrijf niet erkend worden.

De topmanagers (46%) vinden het moeilijk privé-leven en werk in evenwicht te houden, maar niet meer dan één op vier (25%) denkt dat ook het personeel dat evenwicht verloren heeft.

Is dit een gebrek aan erkenning van het probleem? We stellen dit met IBM als een open vraag. In ieder geval zoeken twee op drie bedrijven (66%) wel actief naar oplossingen op het vlak van mobiliteit, zo blijkt ook uit de enquête. Flexibele werktijden, flexibele vakanties, deeltijds werken en telewerken zijn het meest in trek. Een derde van het (vrouwelijk) middelmanagement zegt dat een speciaal trainingsprogramma ook zou kunnen helpen om de privé-werkbalans in evenwicht te krijgen.

Opmerkelijk is dat weinig vrouwelijke topmanagers (29%) en nog minder middelmanagers (10%) deelnemen aan businessnetwerken. Zij vinden dit nochtans allen belangrijk, maar tijdsgebrek (75%) verhindert haar om er werk van te maken. Als de kinderen wachten, is een receptie van weinig betekenis.

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!