Om vandaag talent aan te trekken en te behouden, is er niet één gouden formule. Een hele reeks van grote en kleine zaken maken van je organisatie een voorkeurswerkgever, en dat begint bij een sterke en authentieke bedrijfscultuur. Om ervoor te zorgen dat die cultuur ook (h)erkend wordt bij de eigen medewerkers, maak je die als organisatie voortdurend expliciet zichtbaar door te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet, elke dag opnieuw.
De leidinggevenden, zowel de m/v aan de top als de leiders doorheen de organisatie, spelen daarbij een cruciale rol. Zij zijn het die energie in de organisatie én de medewerkers blijven pompen, zeker wanneer het minder goed gaat, zonder daarbij naïef te zijn. Enthousiasme en positivisme werken aanstekelijk, of zoals Simon Sinek het verwoordt: “All great leaders are optimists. To inspire requires an undying belief that the future is bright.”
Valerie Thoen, HR Director Planet Group Interim Viavera
“De appreciatie die je krijgt van medewerkers door op cruciale momenten in hun leven ruimte te geven aan wat op dat moment belangrijk is, verdien je ruimschoots terug in loyauteit en engagement.”
© Hendrik De Schrijver
Dat positivisme groeit ook door grote en kleine successen te vieren, misschien zelfs vooral wanneer het minder goed loopt. Horen daar cadeaus en bonussen bij? Dat kan een keuze zijn als organisatie maar veel belangrijker is om als leidinggevende nabij te zijn, te weten welke inspanningen men levert en die ook te waarderen.
Belangrijk, in deze tijden van regelmatig en soms verplicht thuiswerk: verlies de kracht van fysieke ontmoetingen niet uit het oog. Uiteraard is hybride werken de toekomst, maar niets is zo sterk als mensen samenbrengen. Kantoren moeten echt ontmoetingsplaatsen zijn, gericht op (veilig) delen van ervaringen, samen werken aan projecten, inspireren, informele ontmoetingen.
Vertrouwen
Meer algemeen kunnen leidinggevenden beter hun beleid niet baseren op de enkelingen die er af en toe de kantjes vanaf lopen, maar op de overgrote meerderheid die elke dag opnieuw het beste van zichzelf geeft, en volop gaat voor de organisatie en haar klanten. Dat betekent ook dat je vertrouwen hebt in de medewerkers en soepel met hen meebuigt. Voorkeurswerkgevers bieden de ruimte om even te mogen doseren en terug te schakelen om dan nadien opnieuw versnelling hoger te gaan. De appreciatie die je krijgt van medewerkers door op cruciale momenten in hun leven ruimte te geven aan wat op dat moment belangrijk is, verdien je ruimschoots terug in loyauteit en engagement.
Vertrouwen betekent ook dat je medewerkers betrekt en niet alleen luistert naar hun ideeën en suggesties over grote en kleine zaken, maar er ook écht iets mee doet. Vergeet daarbij zeker jonge starters én stagiairs niet.
Tot slot is het in de huidige context erg belangrijk om een evenwicht te vinden tussen een transparante alignering op vlak van arbeidsvoorwaarden én tegelijk veel oog hebben voor het individu. De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie, dat lijkt misschien heel ver te gaan, maar toch schuilt daar het geheim. Dat waarmaken, vereist leidinggevenden die hun mensen goed kennen, maar ook snel kunnen en durven schakelen. Is dat eenvoudig? Neen, het is een moeilijke evenwichtsoefening op de balk, maar het is de moeite die risico’s te nemen.