Enkele opvallende cvaststellingen:
Andries de Grip van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) vindt de cijfers niet zorgwekkend. Het is volgens hem vrij gebruikelijk dat pas afgestudeerden bij een eerste baan lager instappen, hoewel het per studierichting verschilt: “Geneeskundestudenten beginnen meestal wel in een passende baan, maar studenten recht, sociale economie en letteren zien we op grote schaal banen onder hun niveau aannemen.”
Anderhalf jaar na het afstuderen doet 35 procent van de academici en 20 procent van hbo’ers (te vergelijken met Belgische hogeschoolstudenten) dat nog steeds, blijkt uit onderzoek.
IQ daalt door lage functie
De Grip raadt aan niet te lang in een ‘te makkelijke’ baan te blijven hangen. Werken onder je niveau kan namelijk leiden tot stigmatisering. “Werkgevers vragen zich dan af of je überhaupt wel goed genoeg bent voor een hogere functie en je kennis en vaardigheden kunnen eronder lijden.”
Bovendien is uit onderzoek gebleken dat door een té makkelijke baan je IQ daadwerkelijk naar beneden gaat. De Grip: “Liever gezegd: het niveau waarop je werkt kan effect hebben op aspecten die tot je IQ worden gerekend”.
Uit onderzoek van het ROA onder werknemers die zes jaar of langer onderpresteerden, is gebleken dat hun geheugen en snelheid waarmee gegevens worden verwerkt, waren verminderd en hun verbale vermogen was achteruitgegaan.
Bron: Intermediair