Dat blijkt uit een enquête van HR-dienstenbedrijf Acerta bij meer dan 500 Belgische bedrijven. Mobiliteitsexperts zien twee belangrijke trends voor de komende jaren: de aangepaste fiscaliteit voor bedrijfswagens is een belangrijke hefboom om wagenparken snel te groener te maken en het hybride werken (thuiswerk en werken op kantoor) vermindert het totaal aantal pendelkilometers aanzienlijk.
Door de aangekondigde fiscale maatregelen om bedrijfswagens tegen 2026 te ‘vergroenen’, zetten bedrijven duurzame mobiliteit nu op nummer twee in de lijst van belangrijkste HR-thema’s voor de komende drie jaar (na plaats- en tijdsonafhankelijk werken). Waar duurzame mobiliteit enkele jaren geleden nauwelijks een plaats had in de bedrijfsvoering van de Belgische ondernemingen, wordt het nu een prioriteit: 47 procent stimuleert zijn medewerkers vandaag al richting duurzame mobiliteit door via verloning groene vervoersopties aan te bieden. Nog eens 28 procent denkt dat binnen de twee jaar te doen. De populairste aangeboden optie is de elektrische fiets (47 procent), gevolgd door abonnementen op het openbaar vervoer (46 procent) en de elektrische bedrijfswagen (43 procent).
Charlotte Thijs, expert mobiliteit: “Dat 43 procent van de bedrijven zegt vandaag bezig te zijn met de vergroening van het wagenpark via elektrische bedrijfswagens is meer dan we hadden verwacht. Maar tegelijk is het ook niet verwonderlijk. De regel dat tegen 2026 alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten 100 procent fiscaal aftrekbaar zullen zijn, is bedoeld als hefboom voor het vergroenen van de bedrijfswagenparken en die heeft duidelijk al zijn effect. Ook de ban op diesel- en benzinewagens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 2035 speelt mee. Bedrijven zijn aan het rekenen gelagen: wat zal het hen en hun medewerkers met een bedrijfswagen kosten als ze niet aan de broeikasgasrestricties zouden voldoen? Daarmee is de elektrische bedrijfswagen ineens een veel aantrekkelijkere optie geworden.”
Grotere bedrijven zetten meer dan kleine ondernemingen nu al stappen naar een groener wagenpark (meer dan 50 procent bij ondernemingen vanaf 250 werknemers versus 36 procent bij ondernemingen met minder dan 10 werknemers). Dat is niet zo vreemd, omdat de impact van de nieuwe fiscaliteit groter is naarmate het wagenpark ook in omvang toeneemt.
Ook de transitie naar hybride werken na een periode van verplicht thuiswerk heeft effect op de mobiliteit. Wie (deels) van thuis werkt, maakt namelijk geen (of minder) pendelkilometers.
Charlotte Thijs: “Als de rit naar kantoor niet meer elke dag hoeft, kan dat de keuze voor een ander type bedrijfswagen beïnvloeden. Of spenderen werknemers hun budget liever aan een elektrische fiets, deelstep of het openbaar vervoer. Bedrijven zullen na corona een nog meer divers palet aan vervoersopties aanbieden. Niets doen op vlak van mobiliteit, is voor werkgevers in ieder geval geen optie meer.”
Bron: Acerta. Onderzoek door Indiville, waaraan 526 ondernemingen deelnamen met minstens vijf werknemers.