Driekwart (76 procent) van de zelfstandigen, gevraagd naar hun eerste ervaringen, bevestigt tevreden te zijn over hun keuze. Het wekt dus geen verbazing dat 75 procent zegt de stap zeker opnieuw te zullen zetten als het te herbeginnen was. En 53 procent vindt zichzelf voldoende voorbereid. Dat blijkt uit een evaluatie van de eerste maanden als zelfstandige bij een kleine 1000 starters door HR-dienstverlener Acerta.
Niettemin doen sommige hindernissen een kwart van de starters twijfelen. In de aanloop naar zelfstandigheid schort het nog aan ‘begeleiding en advies door derden’, vindt 1 op 4 starters. De financiering en het vinden van een boekhouder bleek voor 16 procent niet evident te zijn. Eenmaal gestart, kwam de impact van de administratie bij 15 procent als een onaangename verrassing, evenals de zorg om klanten die niet betalen (bij 10 procent) en de klantenwerving (bij 9 procent). Voor 1 op 4 zouden alle hindernissen waarmee zij als starter te maken krijgen en kregen genoeg reden zijn om een goedbetaalde job als werknemer toch weer te overwegen. En 5 procent overweegt zelfs om de activiteit weer te stoppen.
Klantenwerving blijft de grootste uitdaging: 42 procent begint aan zijn/haar activiteit met een lege klantenportefeuille, 15 procent met 1 klant, 29 procent met 2 tot 10 klanten.
Opmerkelijk is dat starters ambiëren zelfstandige te worden, geen werkgever. Dat 93 procent geen werknemers in dienst heeft, is logisch. Maar op de vraag of ze denken binnen het jaar mensen te zullen aanwerven, antwoordt 88 procent negatief. De eerste zorg van de starter is dus als zelfstandige kunnen blijven bestaan, de ambitie om werkgever te worden is niet meteen aan de orde.