Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de bedrijven erkent dat e-mail een bedrijfskritische rol vervult en dat gebruikers er afhankelijk van zijn geworden. Stress neemt dan ook snel toe wanneer de gebruikers geen toegang hebben tot e-mail. Een vijfde deel van de gebruikers raakt meteen geïrriteerd wanneer e-mail niet beschikbaar is, meer dan een derde (36%) binnen de vijf minuten. Binnen de 30 minuten komt daar nog een derde bij en na een uur zegt 82% van de gebruikers sterk geïrriteerd te zijn. IT-managers in de Benelux zijn minder snel geïrriteerd dan hun collega’s in de rest van de wereld: tien procent zegt direct geïrriteerd te raken, 76% verklaart na een uur geïrriteerd te zijn. Een en ander leidt tot een sterke druk op degenen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de e-mailomgeving. Meer dan 76% van de IT-managers stelt dat hun baan in het geding is wanneer e-mail niet beschikbaar zou zijn. Bijna een op vijf (18%) denkt dat een uitval van 24 uur tot ontslag zou leiden, 37% ziet hetzelfde gebeuren wanneer e-mail gedurende een week niet beschikbaar zou zijn. Vreemd genoeg zegt 76% dat het herstel snel genoeg plaats kan vinden; 39% zegt niet te weten hoe lang het zou duren om de storing te herstellen. Liefst 43% van de IT-managers zegt dat een week zonder e-mail traumatischer is dan een licht auto-ongeluk, een verhuizing of scheiding, of een andere ingrijpende gebeurtenis. “E-mail is veel meer dan een communicatiemiddel. Voor velen is het nu de belangrijkste manier voor overleg met medewerkers, leveranciers en klanten. Wanneer de beschikbaarheid daalt, neemt de druk toe, zo blijkt uit dit onderzoek”, zegt Raymond Korteknie, Country Manager Benelux bij Veritas Sofware. Het onderzoek werd uitgevoerd in de VS, Frankrijk, Duitsland, de Benelux, Spanje, Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika, Oostenrijk, Polen, het Midden-Oosten en Italië.