Een andere kijk op werk met werkschakelpunten

Jobs, mensen en bedrijven evolueren voortdurend. Hierdoor zijn sommige jobs niet langer relevant, sluit een job op een bepaald moment niet meer aan bij iemands talenten of moet een bedrijf op zoek naar andere profielen. Toch hoeft dit niet te eindigen in ontslag. Werkschakelpunt, een initiatief van Acerta Consult in samenwerking met VDAB en Vlaio, biedt werkgevers en werknemers een alternatief.

Doel van het project
Werkschakelpunten wil werknemers of zelfstandigen begeleiden die nood hebben aan een nieuwe functie. En dat bij hun huidige werkgever of bij een ander bedrijf. “Het is een hele nieuwe manier van omgaan met talent,” zeggen Sabine Goossens, coördinator Werkschakelpunt Kust, en Maarten Pissens, coördinator Werkschakelpunt Leuven.

Sabine Goossens: “Het is één van de initiatieven van de Vlaamse overheid om de algemene werkzaamheidsgraad omhoog te krijgen. Met Acerta Consult ondersteunen we dat door onze expertise aan te bieden en trajecten op te zetten. VDAB focust zich normaal gezien op werkzoekenden, maar dit project draait specifiek om werknemers en zelfstandigen die zich willen heroriënteren. Dat is nodig omdat de jobmobiliteit in ons land vrij laag is: medewerkers blijven gemiddeld lang binnen dezelfde functie en werkgever. Op zich geen probleem, maar ook wie niet meer goed in zijn functie zit, verandert niet vaak van werk.”

En dat kan om verschillende redenen. Vaak is er een concrete aanleiding: na een burn-out, wanneer competenties niet meer matchen met de functie of bijvoorbeeld bij een heel lage werkdruk… Maar ook omdat een medewerker simpelweg toe is aan iets nieuws of een zelfstandige die stopt met zijn zaak.

“Waarom zouden we koeriers niet tijdelijk kunnen uitlenen?”

Stel: ik ben werkgever en ik heb een medewerker die volgens mij een duwtje in de rug kan gebruiken. Hoe kan het Werkschakelpunt dan helpen?

Sabine Goossens: “Als werkgever kan je dan best in alle openheid het gesprek aangaan. Je medewerker moet ook niet per se van job veranderen: misschien helpt een opleiding ook al? Of kan de persoon na een burn-out progressief het werk hervatten? Wil zowel werkgever als werknemer in een traject stappen, dan bekijken we samen alle opties: bij de huidige werkgever blijven? Doorstromen naar een andere organisatie? En in welke functie dan? Geval per geval zoeken we dan naar een oplossing.”

Maarten Pissens: “Eén concrete case waar we mee bezig zijn koeriers die afhaalmaaltijden aan huis bezorgen. In de zomer is er voor hen veel minder werk, maar is het in horecazaken wel erg druk. Nu is dat nog niet gebruikelijk, maar waarom zouden we koeriers niet tijdelijk kunnen ‘uitlenen’? Zo kunnen we in veel gevallen een creatieve oplossing voorzien.”

Een traject vraagt best wat persoonlijke begeleiding, zijn die één-op-één-trajecten niet ontzettend duur?

Sabine Goossens: “We werken nu individueel omdat we zo ook kunnen bekijken hoe vaak een bepaalde vraag of situatie zich voordoet. Maar om op je vraag te antwoorden: het faciliteren op zich is gratis. We brengen medewerker en organisatie samen aan tafel en bekijken de mogelijke oplossing. Het vervolg daarop komt soms wel met enige kosten, denk dan aan een vervolgopleiding, loopbaanbegeleiding… Dat zijn zaken die we niet gratis aanbieden.”

Maarten Pissens: “Het hoeft natuurlijk niet heel gecompliceerd te zijn: een doorverwijzing naar VDAB of interimkantoor, dat kan ook al genoeg zijn om iemand op weg te helpen.”

Tot slot: in veel sectoren is er net een tekort aan arbeidskrachten, zien bedrijven jullie eigenlijk wel graag komen met de vraag om mensen die ze kunnen missen?

Sabine Goossens: “(lacht) Toch wel! Werkgevers zeggen dan wel altijd: ‘Sabine, wij hebben net mensen te kort. Er is geen overschot.’ En dat klopt, maar tegelijkertijd zijn er ook medewerkers die een nieuwe carrièrestap kunnen gebruiken.”

Voor meer informatie surf naar acerta.be/werkschakelpunten

Plaats hier uw vacature - neem contact op met [email protected]

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!