Het werken vanop afstand wordt steeds meer aangemoedigd door het senior management in België. De overgrote meerderheid (80 procent – 87 procent wereldwijd) is er dan ook van overtuigd dat werknemers beloond moeten worden voor hun prestaties en niet voor de tijd die ze op kantoor doorbrengen. Dat blijkt uit een onderzoek van werkplekaanbieder Regus, waarvoor meer dan 44.000 kantoorwerkers uit 100 landen (waarvan net geen 300 in België) werden bevraagd.
Traditioneel werken blijft vaak de norm
Er is echter nog een mentaliteitswijziging nodig bij één derde van het senior management dat niet openstaat voor flexwerken. Vandaag is nog al te vaak de regel dat kantoorwerkers met zijn allen in de file staan om dan op één centrale plek van 9 tot 5 samen werkend door te brengen. Nochtans is het vaak perfect denkbaar om ’s ochtends eerst een tweetal uur elders te werken, om nadien vlot na de files naar kantoor te rijden. Of waarom niet vanuit een professionele werkplek thuis of dicht bij huis aan de slag gaan? Zolang het werk maar af raakt.
Toch zijn er ook heel wat obstakels. Zo vereist flexwerken volgens 71 procent van de respondenten (75 procent wereldwijd) een gerichte managementtraining. Goede communicatie is daarbij belangrijk: driekwart van de ondervraagden (82 procent wereldwijd) geeft aan dat managers een aantal keer per week contact moeten hebben met hun ‘telewerknemers’. Daarnaast moet er volgens 85 procent (ook 85 procent wereldwijd) minstens één keer per maand een face-to-face meeting tussen hen plaatshebben. 6 op de 10 respondenten (73 procent wereldwijd) is ten slotte van mening dat IT-systemen de productiviteit van de telewerkers moeten bijhouden.
Flexibiliteit als retentiemiddel
Een goed uitgeruste flexwerkplek thuis – of dicht bij huis – draagt niet alleen bij tot de productiviteit van de werknemers, het is eveneens een aantrekkelijk middel om toptalent binnen de onderneming te houden of aan te trekken. Dat is althans de mening van 70 procent van de respondenten (68 procent wereldwijd).
Methodologie
Meer dan 44.000 zakenmensen uit 100 landen werden in januari 2015 online ondervraagd. Deze contacten komen uit de internationale databank van Regus (met meer dan 1 miljoen zakenmensen) en is representatief voor hogere managers en bedrijfseigenaars over de hele wereld. Het onderzoek werd beheerd en uitgevoerd door het onafhankelijke bureau MindMetre.
Bron: Regus (regus.be)