56 procent van de Britse werkgevers geeft toe dat de sociale media van kandidaten hun wervingsproces beïnvloeden. Zo blijkt uit een recente studie van Monster en YouGov bij 4000 Britse HR-professionals. Maar liefst 36 procent heeft al kandidaten geweigerd voor een selectie-interview op basis van hun Twitter-, Facebook- of LinkedIn-profiel.
Het vinden van informatie op het internet snijdt natuurlijk aan beide kanten: 28 procent van de werkzoekenden stelt dat hun beeld van een organisatie wordt beïnvloed door het internet, en dat ze niet zullen solliciteren bij een bedrijf dat soms in een negatief daglicht wordt geplaatst.
Deze evolutie wordt gedreven door het gegeven dat werkzoekenden en werkgevers steeds meer op zoek gaan naar een goede ‘click’ tussen beide partijen. En dan geeft even rondneuzen op Google heel wat meer informatie dan een cv. Het is nu dan ook belangrijker dan ooit dat kandidaten tweemaal nadenken waarvoor ze hun sociale media gebruiken en welk beeld van zichzelf ze hiermee creëren. En dat geldt dus ook voor de werkgevers.
Zowat de helft van de werkzoekenden (48 procent) is zich bewust van het belang van hun online-reputatie. Bij de jonge werkzoekenden stelt 20 procent zelfs zich zeer bewust te zijn van de invloed van sociale media op hun jobkansen. En dat bewustzijn is niet overbodig: er zijn zelfs al recruiters die algoritmes gebruiken die de ‘posts’ van kandidaten doorzoeken naar sleutelwoorden, om zo te bepalen hoe ‘passend’ deze kandidaten zijn voor de in te vullen job.
David D’Souza, expert engagement bij de Britse HR-beroepsorganisatie CIPD, adviseert bedrijven om Facebook-posts buiten het wervingsproces te laten. In tegenstelling tot ‘posts’ op LinkedIn, is die informatie totaal buiten de context en zal deze geen relevante info opleveren.
Betekent dit dat sociale media enkel de weg naar leuke jobopportuniteiten kunnen verhinderen? Vergeet dan niet dat ze natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om een sterk persoonlijk merk op te bouwen en een kandidaat heel aantrekkelijk te maken voor potentiële werkgevers. Het mes snijdt aan beide kanten, maar bewustzijn kan het potentiële nadeel van deze nieuwe trend zeker en vast in een voordeel ombuigen.
Bron: CIPD (cipd.co.uk)