Het sociaal conflict gaat over de betaling van een hogere eindejaarspremie. De onderhandelingen daarover tussen de vakbonden en de werkgeverskoepel SST zijn vorige maand afgesprongen, ook al had de Vlaamse regering een bedrag van 2,3 miljoen euro vrijgemaakt om het dossier te helpen financieren. Dat geld zou moeten toelaten om vanaf 2010 aan alle werknemers in de sociale werkplaatsen een eindejaarspremie te betalen van 75% van het maandloon. De vakbonden stellen nu dat in de helft van de werkplaatsen al een (bescheiden) eindejaarspremie bestaat en dat het overheidsgeld moet dienen om de bestaande premies op te trekken tot het volledige maandloon. De federatie SST betreurt de staking en wijst er op dat extra overheidsgeld ook kan gebruikt worden om jaarlijks 200 tot 300 jobs voor laaggeschoolden te creëren. (Bron: De Standaard)