2. Wat? De vier empowerment dimensies
Empowerment is het vrijmaken van machtsbronnen, met name kennis, middelen, beslissingsbevoegdheid, informatie en contacten voor medewerkers, om hen in staat te stellen om – tot een bepaalde hoogte – zelf beslissingen te nemen en engagementen aan te gaan. Een empowerde medewerker heeft dus een grotere zeg in de manier waarop hij/zij zijn/haar job uitvoert.
De kern van empowerment zit echter “tussen de oren” van de medewerker: empowerde medewerkers hebben een sterker gevoel van zinvolheid, competentie, autonomie en impact bij het uitvoeren van hun job. Omwille van die vier elementen ervaren ze een sterke intrinsieke motivatie bij het werk dat ze doen. Een empowerde medewerker is dus een sterk intrinsiek gemotiveerde medewerker.
• Zinvolheid: De waarde die medewerkers hechten aan de zin of het doel van hun job. Het gevoel bij medewerkers dat hun werk belangrijk voor hen is.
• Competentie: Het geloof van medewerkers in hun eigen capaciteit om een taak vakkundig uit te voeren wanneer zij dat proberen. Vertrouwen in eigen kunnen om iets (een specifieke taak) tot een goed einde te brengen.
• Autonomie: De mate waarin medewerkers ervaren zelf verantwoordelijk te zijn voor de uitvoering van een taak en autonoom mogen beslissen over de manier waarop ze hun werk uitvoeren.
• Impact: Het gevoel bij medewerkers dat ze invloed hebben op strategische, administratieve en operationele uitkomsten op het werk (=de directe werkomgeving), en daardoor “invloed” hebben op hoe de dingen worden aangepakt en georganiseerd. Eigenlijk een antwoord op de fundamentele vraag: “Welk verschil maak ik (binnen mijn werkomgeving)?”.