Het vertrouwen van de zakelijke leiders wereldwijd is gekelderd in 2019, zo leert de tweede jaarlijkse Worldcom Confidence Index (CI) van de Worldcom Public Relations Group, het wereldwijde partnernetwerk van onafhankelijke PR-bureaus. Uit een analyse van de online content van meer dan 58.000 CEO’s en CMO’s uit 15 verschillende landen blijkt dat het vertrouwen met meer dan 20 procent is gedaald. De sterkste dalingen zijn opgetekend in de Verenigde Staten (51 procent) en China (21 procent). Japan ging met een stijging van 74 procent dan weer tegen de trend in.
“Een hoge mate van onzekerheid in de wereld, bijvoorbeeld ten gevolge van een mogelijke handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, heeft de bezorgdheid bij de zakelijke leiders versterkt. Ons onderzoek toont ook aan dat de wereldwijde handelsakkoorden en -tarieven het vertrouwen ondermijnen”, zegt Roger Hurni, voorzitter van de Worldcom Public Relations Group. “Sinds de Confidence Index in 2018 heeft de maatschappij natuurlijk ook te maken gekregen met zaken als Brexit, protesten in Hong Kong, meer aandacht voor de opwarming van de aarde, hongersnood en het opnieuw opduiken van ziekten als de mazelen. Deze combinatie van factoren kan verklaren waarom de vertrouwensniveaus het afgelopen jaar zo gekelderd zijn.”
Bijscholing aandachtspunt bij werknemersbetrokkenheid en -behoud
Een ander probleem dat CEO’s en CMO’s zorgen baart, is het behoud van de huidige werknemers. Leiders hebben er weinig vertrouwen in dat ze hun talenten kunnen behouden. Bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten tonen respectievelijk het laagste en het op een na laagste vertrouwen op dit gebied.
Het behouden van talent is overigens een van de vijf werknemergerelateerde issues die voorkomen in de top zes van wereldwijd besproken onderwerpen. Ook economische migratie is reden tot bezorgdheid. Het belangrijkste onderwerp dat door de leiders werd genoemd is ‘upskilling’ en ‘reskilling’ van werknemers. Het verbeteren van de vaardigheden is een van de vele gebieden die leiders belangrijk vinden om werknemers betrokken te houden.