Voor Europese banken gelden striktere regels dan voor banken in Noord-Amerika of in de ‘emerging markets’ (Azië en Zuid-Amerika). Dat maakt het voor Europese banken en verzekeraars lastig om talent van buiten de regio aan te trekken, simpelweg omdat de beloning niet gelijkwaardig is aan wat men in de rest van de wereld aanbiedt. Daarom gaan banken en verzekeraars op zoek naar creatieve manieren om het wegvallen van de bonussen te compenseren en het totale verloningspakket op een gelijk niveau te houden.
Van de onderzochte bedrijven geeft 76 procent aan dat het verschil in regelgeving zorgt voor ‘ongelijke spelregels’ als het aankomt op het aantrekken van de juiste mensen. Slechts 22 procent van de bedrijven denkt zijn concurrentiepositie op de arbeidsmarkt juist te kunnen verbeteren.
63 procent zegt dat het voorgestelde variabele beloningsplafond de mogelijkheid om prestatiegericht te belonen vermindert. Meer dan de helft (53 procent) geeft aan dat ze het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden op een gelijk niveau zullen houden, ongeacht het plafond op bonussen.
Van korte-termijnbonus naar lange-termijnbonus
In Europa heeft de regelgeving omtrent bestuurdersbeloning een voorschrijvend karakter. De grootste impact van de regelgeving wordt verwacht in 2014. De onderzochte bedrijven anticiperen daar nu al op door het basissalaris en de toelagen van bestuurders te verhogen, en door meer te focussen op softere beloningselementen: 70 procent van de onderzochte bedrijven verschuift de focus van bonussen naar softere elementen van het arbeidsvoorwaardenpakket zoals flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden en carrière-ontwikkeling.
Lange-termijnbonussen krijgen in de nieuwe regelgeving een korting, veel bedrijven passen daarom ook het bonussysteem aan en verhogen de wachtperiode voor het uitbetalen van uitgestelde beloning of vervangen korte-termijnbonussen door de lange-termijnvariant.
In Noord-Amerika gaan de toezichthouders niet uit van een ‘one-size-fits-all’-principe en wordt er per bedrijf gekeken of het beloningspakket past binnen de uitgangspunten van de regelgeving. Toch is ook daar een soortgelijke beweging te zien als in Europa. De Amerikaanse banken beperken steeds vaker de bandbreedte van de bonusuitbetaling.
Binnen de ‘emerging markets’ is de aanpak gebaseerd op richtlijnen in plaats van regels en instructies. Daar gevestigde bedrijven verwachten daarom, net als in Noord-Amerika, dat zij minder geraakt zullen worden door de aangepaste regelgeving. De methode waar veel bedrijven naar eigen zeggen in 2014 voor zullen kiezen, is het bieden van aandelen in het bedrijf.