Het evaluatiegesprek dwingt de manager na te denken welke boodschap hij medewerkers wil meegeven. Daarenboven biedt hij duidelijkheid en richting. Toch gebeurt dit zelden. Vaak durven managers niet open te zijn en hebben ze geen heldere boodschap. Een succesvolle evaluatie hangt af van zes zaken (zie verder). Die vertellen echter niet het hele verhaal. Een effectieve evaluatie start in het begin van het jaar met het vastleggen van de duidelijke doelstellingen. Wat wordt verwacht en welke projecten moet de medewerker afronden?
Onderzoek van Hay Group toont aan dat doelen die niet duidelijk en uitdagend zijn, kunnen demotiveren. De manager moet eveneens aangeven hoe de doelstellingen passen in het grote geheel. Zo weet de medewerker wat zijn rol is en hoe die past in de strategie van het bedrijf.
Kort en helder
Vervolgens geeft de manager geregeld feedback, positief en negatief. De eindevaluatie is een samenvatting en zou dus geen verrassing mogen zijn. Het is zaak dat de manager vooraf de inhoud van het gesprek afbakent. Het doel is de prestaties afzetten tegen de objectieve doelstellingen. Zo kun je een vormgever van een slechte brochure duidelijk uitleggen dat zijn werk nefast is voor het beeld dat de organisatie wil uitdragen naar de klant. Het gesprek stopt best als de consequenties van onder of boven de maat presteren zijn besproken.
Doelgericht
Vaak worden ook nog ‘even’ ambities en verwachtingen meegenomen. Dat is niet raadzaam. Beter kun je een vervolggesprek plannen waarin toekomst en welzijn van de werknemer centraal staan. Voor de evaluatie geldt: scheid zaken, verlies je niet in een brij van woorden en vermijd subjectieve discussies. Daarnaast is het essentieel dat de kandidaat uit het gesprek komt in de overtuiging dat hij eerlijk is geëvalueerd.
De 6 succesfactoren van evaluatie
:: Communicatie is open en transparant.
:: Doelgericht, beperkte scope.
:: Linken aan vooropgestelde doelen.
:: Functie linken aan doel organisatie.
:: Consequenties helder omschrijven.
:: Op basis van objectieve en meetbare factoren.