Een evaluatiegesprek is een mogelijkheid tot contact. Vaak is het zelfs één van de weinige rechtstreekse gespreksmomenten die je met je medewerkers hebt. Afschaffen is dan ook een gemiste kans.
Bovendien is het in het belang van de ‘lerende organisatie’ en de responsabilisering van je medewerkers, dat je hen stimuleert om na te denken over hun persoonlijk functioneren én daar leent het evaluatiegesprek zich prima voor. We serveren alvast een paar tips voor een goed gesprek.
Zelfevaluatie als basis
Een goed evaluatiegesprek vertrekt van een gelijkwaardige basis. Wanneer een medewerker zich heeft voorbereid en een eigen oordeel heeft gevormd, is de kans op een zinvol en evenwaardig gesprek veel groter. Door zelfanalyse is hij ook beter voorbereid op eventuele opmerkingen of negatieve feedback.
Zelfinzicht roept vaak minder weerstand op dan het beeld of de feedback van de leidinggevende. Met een portfolio kan de medewerker ook bewijzen wat hij heeft gepresteerd. Zo blijft ook de zelfevaluatie concreet en wordt de objectiviteit verhoogd.
Dialoog centraal
Maak van het evaluatiegesprek een echte dialoog, een écht twee-gesprek. De basishouding moet gericht zijn op constructief samenwerken en ondersteunen om op die manier betere resultaten te bereiken.
Doe dus afstand van een normatief of corrigerend denkpatroon. Jullie hebben samen één doel: behouden wat goed is en zo mogelijk nog verbeteren.
Dat jullie tot een verschillende evaluatie komen, is rijkdom en een uitnodiging om in dialoog te gaan. Cijfers bekijken, opvattingen vergelijken,… Een kans om je relatie verder uit te bouwen.