Evaluatiegesprekken afschaffen? Natuurlijk! Maar dan wel in organisaties met een sterke overlegcultuur, waar alle medewerkers doordrongen zijn van de missie en visie én hun rol kennen om de doelstellingen te realiseren. In organisaties waar medewerkers actief overleggen met het management om hun doelstellingen te bepalen, en doorheen het jaar anticiperen en inspelen op wijzigingen in de businesscontext om die doelstellingen te realiseren. In organisaties waar leidinggevenden op een continue manier afstemmen met hun medewerkers om de operaties efficiënt te krijgen, een coachende relatie met hen hebben ontwikkeld, een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van hun talent, hun verantwoordelijkheid nemen om de enveloppe aan salarisverhogingen en eventueel variabel loon op een objectieve en rechtvaardige manier te verdelen én daarover helder communiceren. In organisaties waar leidinggevenden en medewerkers zelf kunnen aangeven nood te hebben aan een evaluatiegesprek. In omgevingen dus waar de HR-functie daadwerkelijk is geëvolueerd naar een faciliterende businesspartner die aanvaard wordt door alle stakeholders.
Hoe feedback geven?
Het nut van evaluatiegesprekken hangt ook sterk af van de context waarin deze gesprekken plaatsvinden én het doel. Studies wijzen immers uit dat het al dan niet voeren van evaluatiegesprekken geen impact heeft op het engagement. Wel bestaat er een positieve correlatie tussen de tijd en energie die leidinggevenden aan hun medewerkers besteden, de erkenning die ze hen geven, en het engagement en de performantie van de medewerker.
Het gebrek aan leiderschap en de lange weg die sommige bedrijven nog af te leggen hebben om van de leidinggevenden echte people managers te maken, komt steevast in de top 3 van de HR-uitdagingen. Dat dwingt ons ertoe om de weinige kostbare tijd optimaal te benutten. Een training ‘hoe feedback geven’ lijkt ons een minimale, maar uitstekende investering om leidinggevende en medewerker tot een constructief gesprek te bewegen. Idealiter is echter het volledige HR-arsenaal te richten op het creëren van echte people managers.