Het is logisch dat er op jaarbasis een officieel overlegmoment is tussen manager en medewerker, waar de objectieven, resultaten en werkattitude worden besproken. Er zijn echter vier absolute voorwaarden om zo’n moment tot een effectief evaluatiegesprek te laten uitgroeien.
1. Objectief versus subjectief
Hoe je als medewerker het voorbije jaar met de strategische objectieven van de organisatie en je persoonlijke objectieven bent omgegaan, is ‘key’. Een sterk evaluatiegesprek focust op feiten. Geen subjectieve blabla, maar concrete voorbeelden en objectieve gegevens. Gevoelens en emoties hebben hun plaats in dat gesprek, maar dan wel binnen het juiste kader. Als het subjectieve primeert, ontaardt het in een eindeloos ‘welles-nietes’.
2. Geen ‘stand-alone’
Het evaluatiegesprek krijgt zijn plaats tussen andere formele en informele overlegmomenten. Vaak is het echter nog het enige moment in het jaar waarop medewerkers feedback krijgen. Da zorgt het al gauw voor fronsende wenkbrauwen, een klam angstgevoel, onbegrip of frustraties bij de medewerker. Bye-bye, wederzijds vertrouwen.
3. Tweerichtingcommunicatie is een must
Wederzijds vertrouwen is de basis voor de werkrelatie. Een evaluatiegesprek moet ruimte bieden voor een eerlijke en transparante tweerichtingscommunicatie. Ook hier wordt à volonté tegen gezondigd. De leidinggevende heeft zijn lijstje klaar met sterktes en zwaktes (of ‘verbeter- of aandachtspunten’) en beseft dat het afvinken ervan veel moed en daadkracht vergt. Ruimte voor de medewerker is er al helemaal niet.
4. Verbindende communicatie
Luisterbereidheid heeft alles te maken met communicatievaardigheden. Doorgegroeid vanuit de expertise, wordt de leidinggevende geconfronteerd met people management. Een gesprek aangaan met je medewerkers, hoe doe je dat?
Gun alle managers een workshop waarin ze de meerwaarde van een verbindende communicatie met hun medewerkers kunnen (her)ontdekken. Dan wordt het verplichte jaarlijkse nummertje een praktisch en nuttig werkinstrument. Efficiëntie en wederzijds vertrouwen nemen onmiddellijk toe.