Felink: nieuw netwerk voor vrouwen bij de overheid

“De praktijk toont aan dat vrouwen vaak te weinig of op de verkeerde manier aan hun persoonlijke netwerken bouwen”, zegt Mila Druwe, communicatieverantwoordelijke van de Federale overheidsdienst ICT (Fedict) en één van de initiatiefneemsters. “Vrouwen met een gezin trekken zich vaak helemaal uit dit soort activiteiten terug omdat ze er te weinig tijd voor hebben. Dat heeft een weerslag op hun carrièrekansen. Daarom wil Felink hen aanmoedigen en hen leren hoe ze effectief kunnen netwerken. De initiële respons op onze uitnodiging tot lidmaatschap wijst erop dat er wel degelijk nood is aan zo een netwerk. Bij de federale overheid werken 42.954 vrouwen, wat iets meer is dan de helft van het totale personeelsbestand. Toch is slechts 14,3% van de mandaathouders een vrouw. Felink wil hier iets aan doen.”

Op de eerste bijeenkomst van Felink gaf Mia Doornaert, journaliste bij De Standaard, de aftrap. Zij praatte vanuit haar eigen ervaring over wat effectief netwerken precies inhoudt en waarom het noodzakelijk is. Andere relevante onderwerpen komen tijdens latere bijeenkomsten aan bod. Zo zal Felink ingaan op de vraag hoe men netwerken kan combineren met het gezin, komt er een lezing over mentorschap en zullen vrouwen en mannen met een groot netwerk vertellen wat men moet doen en vermijden bij het uitbouwen van een persoonlijk netwerk.

De kerngroep van Felink bestaat uit Ann Brigitte Caij (FOD Volksgezondheid), Lisa Coppin (Cel diversiteit, P&O), Veerle Custers (externe communicatieverantwoordelijke Belnet), Nadine Daoût (eerste attaché FOD Financiën), Anne Delcommune (P&O-verantwoordelijke Fedict), Mila Druwe (communicatieverantwoordelijke Fedict), Inge Jooris (communicatieverantwoordelijke van het interministerieel commissariaat Influenza) en Monique Wylock (adviseur-generaal Externe Communicatie bij de Kanselarij van de Eerste Minister).

Wie op de hoogte wil blijven van de activiteiten van Felink, kan een mail sturen naar [email protected]. Lees ook HR Circle nr. 11 van oktober 2006 (proefexemplaar: [email protected]).

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!